
ZAGUBIONY BAGAŻ NA LOTNISKU
Modelki często podróżują. Przemieszczają się z jednego końca świata na drugi samolotami.
Zdarza się, że w miejscu docelowym okazuje się, że ich bagaż nie doleciał… Czasem zdarza się, że walizka jest uszkodzona. Na szczęście nigdy, żadnej z moich modelek bagaż nie zaginął, ale przecież i takie sytuacje mają miejsce.
Kilka dni temu moja modelka – Alicja Tubilewicz, leciała do pracy direct-booking do Manchesteru. Po wylądowaniu odkryła, że nie ma jej bagażu. Przytrafiło jej się to już kolejny raz.
Co w takiej sytuacji należy zrobić?
ZACHOWAJ SPOKÓJ
Jeśli zorientujesz się, że Twój bagaż nie przyleciał do miejsca docelowego nie wpadaj w panikę. Skoro go nie ma – to go nie ma. Nerwy, płacz i niepotrzebne emocje nie sprawią, że się nagle pojawi. W takiej sytuacji zachowaj spokój i działaj zgodnie z moimi zaleceniami.
Krok 1 Skieruj się do punktu informacyjnego
Tutaj otrzymasz informację, gdzie możesz zgłosić zagubienie bagażu. Zwykle jest to Biuro Bagażu Zagubionego. Wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej – dokument PIR (z j. ang. Property Irregularity Report) Do wypełnienia protokołu potrzebujesz: odcinek karty pokładowej, wydany podczas odprawy bagażowo-biletowej, dowód tożsamości i kwit, potwierdzający nadanie bagażu. Pamiętaj, aby zabrać kopię protokołu! Bez tego dokumentu nie będziesz mogła zgłosić reklamacji. Musisz wiedzieć, że na zgłoszenie reklamacji masz określony czas: 21 dni.
Krok 2 Pamiętaj, że w przypadku opóźnionego bagażu masz prawo do dziennej diety
Skoro Twój bagaż nie dotarł i nie masz przy sobie żadnych rzeczy – możesz zgłosić się do przewoźnika z wnioskiem o wypłatę dziennej diety na zakup rzeczy pierwszej potrzeby, czyli środków higieny osobistej oraz ubrań. Trudno sobie wyobrazić oczekiwanie na walizkę bez szczoteczki do zębów czy rzeczy na przebranie. Możesz je kupić na własny koszt i później przedstawić rachunki. Pamiętaj jednak, że na liście zakupów powinny się znaleźć najpotrzebniejsze rzeczy, a nie buty od Manolo Blachnika czy ekskluzywne perfumy. Niektóre linie lotnicze od razu przyznają to świadczenie, wynosi ono 100 euro, a niektóre oczekują na przedstawienie rachunku. Niektóre linie lotnicze proponują tzw. „pakiety przetrwania”, które zawierają najpotrzebniejsze rzeczy. Pamiętaj, że nie ma znaczenia czy lecisz czarterem czy tanimi liniami. Zawsze masz prawo prosić o taką rekompensatę!
Krok 3 Odbiór opóźnionego bagażu
Linie lotnicze dostarczą Twój bagaż pod wskazany adres na własny koszt, chyba, że będziesz chciała sama odebrać bagaż z lotniska.
Przy odbiorze opóźnionego bagażu zwróć szczególną uwagę na to, czy walizka nie została uszkodzona. Protokół nieprawidłowości bagażowej (PIR) mówi jedynie o zagubieniu bagażu. Nie ma tam wzmianki o ewentualnym stanie walizki. Zatem jeśli walizkę przywozi kurier i stwierdzisz uszkodzenia – musisz sama sporządzić notatkę, która będzie podstawą do wnioskowania o odszkodowanie. Pamiętaj, że na złożenie reklamacji dotyczącej uszkodzenia bagażu masz tylko 7 dni!
DODATKOWE UBEZPIECZENIE BAGAŻU
Jeśli zabierasz w podróż cenne rzeczy, powinnaś się zastanowić nad wykupieniem dodatkowego ubezpieczenia turystycznego, obejmującego ochronę w przypadku zagubienia bagażu. To może nieco złagodzić ból po stracie ulubionych, cennych przedmiotów.
JAK ZMNIEJSZYĆ RYZYKO ZAGUBIENIA CZY OPÓŹNIENIA BAGAŻU?
Warto zainwestować w oryginalną walizkę, która będzie się wyróżniać np. kolorem wśród innych bagaży. To uchroni cię przed sytuacją, że ktoś przez pomyłkę weźmie ją za swoją. Koniecznie dołącz kartkę z Twoim imieniem i nazwiskiem oraz nr telefonu i adresem zamieszkania. Taką kartkę można otrzymać na lotnisku. Poza tym zawsze przed wylotem trzeba zdjąć z walizki naklejki z poprzednich lotów, aby nie wprowadzały obsługi lotniska w błąd. Przeczytaj również czego nie można przewozić w bagażu głównym, żeby uniknąć dodatkowych kontroli, które mogą mieć wpływ na opóźnienia w dostarczeniu bagażu.
REKLAMACJA W PRZYPADKU ZAGUBIENIA BAGAŻU
Jeśli Twój bagaż został zagubiony, możesz złożyć reklamację. W piśmie powinnaś oszacować wartość rzeczy. Zwróć jednak uwagę, że aby te szacunkowe kwoty zostały uwzględnione musiałabyś posiadać paragony, potwierdzające kwoty zakupu. Jeśli nie posiadasz paragonów, a pewnie nie masz?, linie lotnicze wycenią utracone rzeczy na podstawie wagi zarejestrowanego bagażu. Maksymalna kwota odszkodowania , jakiej możesz się domagać to 1000 CDR (CDR to umowna jednostka monetarna), czyli około 4900,00 zł Jest to górna granica odpowiedzialności przewoźnika.
Pamiętaj też o tym, że linie lotnicze tworzą regulaminy przewozu, które wyłączają odpowiedzialność przewoźnika za cenne rzeczy, mieszczące się w bagażu. Wyłączenia zwykle dotyczą biżuterii, elektroniki, sprzętu fotograficznego czy sportowego. Tego rodzaju przedmioty należy dodatkowo ubezpieczać.
Zakres odpowiedzialności przewoźników za bagaż określa rozdział III Konwencji Montrealskiej. Najważniejsze zapisy znajdziecie w art. 17 pt. 2-4, art. 19 oraz art. 22 pt.1-2.
Mam nadzieje, że mając taką wiedzę, nawet w przypadku zagubionego bagażu zachowasz spokój?
Życzę Ci wielu niezapomnianych podróży!
Zdjęcie główne: Brian A. Jackson

